زيســـت زنـدگــــي


زيســـت زنـدگــــي

about links Categories Home Design

ماده وراثتي
-

گفتيم که کروموزومها از کروماتين بوجود مي آن. کروماتين ترکيبي از DNA و پروتئينهايي به نام هيستونه. هر مولکول DNA، در ساختار خودش، واحدهايي به نام نوکلئوتيد داره که از قند ريبوز يا دئوکسي ريبوز، يه ترکيب فسفردار و يکي از 4 نوع بازآلي که اونا رو با G، C، Tو A نشون مي دن.، تشکيل شده.

 

 

توي هر رشته DNA هزاران نوکلئوتيد وجود داره که با ترتيب و آرايشهاي بسيار متفاوتي در رشته قرار مي گيرن. مولکول DNA معمولا" دو رشته داره که مکمل هم هستن. يعني ترتيب قرار گرفتن نوکلئوتيدها در دو رشته DNA طوريه که هميشه A در برابر T و C در برابر G قرار مي گيره.

 

 

 

 همانندسازي DNA:

 

همانندسازي DNA، موقعي شروع مي شه که دو رشته از همديگه باز بشن و هر کدوم به عنوان مدل و الگويي براي ساخته شدن رشته مکمل خودش عمل کن.

 

با توجه به اينکه باز مکمل تيمين فقط با آدنين و باز مکمل گوانين فقط با سيتوزين مي تونن پيوند داشته باشن، بنابراين رشته جديد که ساخته مي شه با رشته مکمل اصلي يکسان و به اين ترتين دو مارپيچ مضاعف جديد ساخته مي شه که هر کدوم يه رشته والدي و يه رشته جديد دارن.

 

 

قبلا تصاويرش رو گذاشتم ------------> http://dabirestan-f1.loxblog.com/post/58/عكسها.htm

 

 

چگونگي انتقال اطلاعات توسط DNA:

انتقال اطلاعات بوسيله کروموزومها صورت مي گيرد. ماده اصلي سازنده کروموزومها هم مولکول DNAاست ،خوب پس اگر قرار باشه صفات و اطلاعات وراثتي از فردي به فرد ديگه متنقل بشه علت رو بايد در مولکولهاي DNA جستجو کنيم.

روي کروموزومها نقاط مشخصي به اسم ژن وجود داره که دستور ساخته شدن پروتئينهاي مختلف رو با خودش حمل مي کنه.

اين پروتئينها که بسياري از اونها آنزيم هستن، فعاليتهاي شيميايي خاصي رو انجام داده و صفات مختلفي رو ايجاد مي کنن.

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: